Üzleti koncepciók – hogyan lesz az ötletből vállalkozás?
április 6, 2022
Tegyünk egy újabb lépést az ötletünk megvalósítása felé, bemutatkoznak az üzleti koncepciók 🙂
Hol is tartunk most?
Megtörtént az ötlet előzetes vizsgálata, úgy tűnik, hogy az első akadályt sikeres megugrottuk. Ideje továbblépni, induljunk neki a konkrét megalapozásnak. Három lehetőséget sorolunk fel, bonyolultsági (és időráfordítási sorrendben):
- Business Modell Canvas
- Üzleti koncepció térkép
- Letisztult alapkérdések
Business Modell Canvas
Az egyik jól bevált megoldás a Business Modell Canvas. Rendkívül részletes rendkívül alapos tervezési segédeszköz, gyakorlatilag az x oldalas üzleti terv áttekinthető és frappáns megjelenítése egy A6!-es oldalon. (no jó – inkább azért egy A/3-as oldalon, vagy nagyon nehezen lesznek olvashatók a rendkívül apró betűk…) Összesen kilenc érdemi kérdésre kell megadni a helyes választ és már indulhat is a vállalkozás:
Emellett lényegesen egyszerűbb átlátni és megérteni bárkinek, mint végigolvasni egy könyv hosszúságú üzleti tervet.
- Partnerek (Key Partners)
- Tevékenységek (Key Activities)
- Erőforrások (Key Resources)
- Költségek (Cost Structure)
- Értékajánlatok (Value Propositions)
- Ügyfélkapcsolatok (Customer Relationships)
- Csatornák (Channels)
- Célcsoport (Customer Segments)
- Bevétel (Revenue Streams)
A 2010-es évek közepétől gyakorlatilag „a csapból is a Business Modell Canvas folyt és folyik”, rendkívül kiterjedt háttérirodalma van, barátunk dr. Google segítségével keresve számos színvonalas és kevésbé színvonalas összefoglalást és adaptációt olvashatunk ebben a témában, de jó szívvel ajánljuk Osterwalder könyvét is.
Üzleti koncepció térkép
Jöhet a biztonsági játék: az üzleti koncepció térkép. Amikor kialakításra került, a fő motivációként az jelent meg, hogy az előzőekben ismertetett Business Modell Canvas „túl start-up-os” és túl bonyolult. Nagyon leegyszerűsítve a dolgot – hat húsbavágóan fontos kérdés, amelyre muszáj tudnod válaszolni. Kicsit pontosabban kétszer három kérdés, amivel tisztában kell lennünk a vállalkozás elindítása előtt. Az első három a piaci feltételekre vonatkozik:
- Kinek, milyen igényét akarod kielégíteni?
- Milyen különleges terméket/szolgáltatást akarsz eladni
- Miből, hogyan lesz bevételed?
Az első két kérdés számos marketing kiadványban, blogban (többek között az Innoversity blogjában) is megtalálható, csak szorgalom kérdése az utána olvasás :). A leggyakrabban alkalmazható bevételi modellekről viszont bemutatnánk egy rövid összefoglalást, mert ezen gyakran múlik a vállalkozás sikeressége – köszönet Kisznyér Péter Barátomnak a színvonalas összefoglalás alapjainak lerakásáért:
- Közvetlen/közvetett: A termék vagy szolgáltatás eladását közvetlenül- a közvetítők kihagyásával- valósítja meg. (A nagykereskedő illetve a kiskereskedő kihagyásával a termék értékesítéséből származó bevétel nagyobb lehet, ugyanakkor a marketing és az értékesítés költségét is viselnie kell a vállalkozásnak.)
- Előfizetéses modell: Rendszeres szolgáltatás esetén állandó előfizetői kör kialakításával lehet a vállalkozás bevételét kiszámíthatóbbá tenni és a vásárlók részére is olyan ajánlatot létrehozni, amivel nem kell egy nagyobb összeget egyszerre kifizetniük. (Természetesen ez csak speciális szolgáltatás vagy termék esetében kivitelezhető.)
- Csali és a horog (Freebie marketing): a termék bevezetésekor az alaptermék árát úgy határozza meg a gyártó, hogy az könnyen elérhető legyen a vásárlók számára, akár a versenytársaknál lényegesen alacsonyabb árat kialakítva. A termék kiegészítői estében magas árszínvonalat határoz meg, hogy a vállalkozás nyereségtermelőképességét fokozza. (Például: Gillette borotva- Gillette borotvapenge, tintasugaras nyomtató- nyomtatópatron stb.)
- Online aukciós üzleti modell: az ebay.com és a vatera.hu által is használt üzleti modell, ahol egy online aukciós felületen kapcsolódnak össze a vevők és az eladók. Tökéletes tiszta megvalósulása esetén a legmagasabb rezervációs árat kínáló vevő „kaparintja meg a terméket”.
- „Bricks and Clicks”: A bolti és online kereskedelmi forma párhuzamos alkalmazása, amikor a vevő a fizikailag létező boltba és az online térben is értékesítenek. (A valódi bolt megléte biztosítja a vásárló számára a kipróbálási-, információszerzési- és panaszkezelési lehetőséget, mag az online térben nagyobb áruválasztékkal és esetenként kedvezőbb ajánlatokkal találkozhat.)
- Freemium: az alapszolgáltatás ingyenes, de a exkluzív, szélesebb körű szolgáltatásokat is magában foglaló prémium előfizetés pénzbe kerül.
- Közvetítői jutalék: a közvetített szolgáltatásokért vagy a felek között létrejött üzlet után jutalékot számít fel a vállalkozó (Ingatlanközvetítői díj, biztosítási alkusz stb.)
Míg a második három pedig a működési feltételekre:
- Milyen csapatra van szükséged?
- Hogyan működik majd a vállalkozásod?
- Hogyan finanszírozhatók a kiadásaid?
A „letisztult alapkérdések világa”
Sokszor segítve vállalkozásokat az indulásban egyre gyakrabban jelentkezett az igény, hogy lehet-e még egyszerűsíteni a dolgokon, még jobban fókuszálni a lényegre. Számos vállalkozást megvalósítva és számos céget áttekintve jön a brutálisan egyszerű sikerrecept. Összesen három tényező, az eddigiek letisztult esszenciája:
- Találd meg „tűpontosan” a saját célcsoportodat, akinek a tényleges problémájára érdemi és világos választ adsz!
- Találj ki egy vonzó üzenetet, amit a legmegfelelőbb kommunikációs csatornán pontosan ehhez a célcsoporthoz juttatsz el!
- Illessz rá az elképzelésedre egy olyan üzleti modellt, amivel pénzt tudsz keresni.
Ezt a három dolgot kell rendkívül alaposan kitalálni és már lehet is indítani a sikeres vállalkozást. (Óvatosan szeretném megjegyezni, hogy amilyen egyszerűnek tűnik pontosan annyira nem az.) Viszont ha ezt a három dolgot sikerült megugrani, akkor hatalmas lépést tettél a sikeres vállalkozás irányába.
Végül egy történet illusztrációként – 1998 Nyugi Kávézó (öt fiatal közgazdász hallgató):
- Egyértelműen egyetemista célcsoport, aki gyakorlatilag korlátlan szabadidővel (és erős szomjúsággal) rendelkezik, szeretné ezt a szabadidőt kulturált környezetben eltölteni.
- Üzenet: akkor még úttörő retro feeling, Traubi szódával, Kőbányai világossal. Egyetemi rendezvények támogatása, illetve a 4P-ből maga a Place 🙂
- Modell: közepes – egyetemisták számára is elérhető – áron történő közvetlen értékesítés, amely a vállalkozás alapjövedelmét és működését kiszámíthatóan biztosítja. a tömegből eredő mennyiségi kedvezményekből, marketingtámogatásokból, zenegépből és egyéb kapcsolódó szolgáltatásból kiegészítő jövedelem és extraprofit realizálása.
Gyakorlatilag ennyi az a bizonyos esszencia. Mi viszont kb. egy évig gondolkoztunk rajta és készítettük elő.
Aki idáig végig olvasta ezt a posztot már megérdemel egy sikeres vállalkozást :) :) :)