USP – Biztosan jól választottad meg?

május 19, 2021

Biztosan sokszor hallottál már marketingesek különböző 3 betűs mozaikszavakkal dobálózni. Az egyik ilyen a USP, „magyarul” Unique Selling Proposition, alias egyedi terméktulajdonság. Ha van marketingesed, de még nem hallottál a USP-ről, akkor érdemes szétnézni a piacon…

 

Előre elárulom, hogy az egyik legfontosabb 3 betűről beszélgetünk, hiszen a USP segít kitűnni a versenytársak közül, megmutatja, hogy mi tesz egyedivé. MIBEN VAGY MÁS, mint a többi vállalkozás. Számtalan termék és szolgáltatás van jelen mind az online, mind az offline világban, így csak az marad „életben”, aki meg tudja magát különböztetni, azaz megmarad az emberek emlékezetében. Na, ez lesz a USP.

Pontosan ezért fontos, hogy jól válaszd meg, hiszen amellett, hogy üstökösként ragyog az égen a többi halvány csillag mellett, ez lesz a marketing stratégiád alapja is, erre épülnek az üzenetek és a márkád.

Milyen a jó USP?

Könnyű megjegyezni

„Csak a szádban olvad, nem a kezedben.”

Erre mindenki rávágja, hogy M&M’s, igaz?

Mind a USP-t magát, mind a fenti szlogent Rosser Reeves-től kaptuk, aki a Ted Bates & Company társtulajdonosa volt. Ha ma élne, akkor az általa írt blog vélhetőleg a legolvasottabbak között szerepelne (legalábbis a munkássága csúcsán, biztosan).

Hasonlóan, ha korpásodik a hajad, automatikusan a Head & Shoulders jut az eszedbe, függetlenül attól, hogy hatásos-e, használod-e, egyszerűen „beégett” az ember agyába.

Nem könnyű lemásolni

Nem kell megijedni a USP-től. Sok esetben az emberek fejében valamilyen nagy varázslásnak tűnik az egyedi terméktulajdonságok felfedezése: „az Amazonnak könnyű, elmondhatja, hogy drónnal szállít, de én??”. Nem kell egyből világmegváltó gondolatokkal kezdeni és az Amazonról sem feltétlenül a drónok miatt vásárolunk. Kiváló előny (bár nem feltétlenül egyedi) lehet a garantált másnapos szállítás. Egyre többen vásárolnak online és a mai felgyorsult világban mindent azonnal akarnak, például a megvásárolt plüssnyuszit is. Ezek jóindulattal a tágan értelmezett USP-k közé sorolhatók, de ne felejtsük, ami azonnal lemásolható, az már nem egyedi. Ezért mindig kérdezzük meg magunktól: Mi az, amit nem tudnak lemásolni?

“Fresh, hot pizza delivered in 30 minutes or less, guaranteed”

Az egyik legtöbbet emlegetett példa az amerikai Domino’s Pizza, ahol garantálják, hogy 30 percen belül megkapod a pizzát, ha mégsem, akkor ingyen megkapod. Meggyőző, nem igaz?

De nem kell tengerentúlra menni, egy jó példa a Gyógyszerész a Háznál szolgáltatás, amely hazánkban elsőként és egyedülálló módon gyógyszerészekkel házhoz szállítja a vényköteles gyógyszereket is a nem vényköteles készítmények mellett. Ehhez tanácsadás is jár, így ahelyett, hogy a nyakunkba köhögő tömegben suttogva érdeklődnénk az esetleges mellékhatásokról vagy nyomozóként nagyítóval bogarásznánk a 3-as betűmérettel írt tájékoztatót, a tavaszi cipő mellett a gyógyszerünket is megrendelhetjük kényelmesen, fotelből, kávékavargatás mellett. Nem könnyű lemásolni, igaz?

HOGYAN ALKOSD MEG A SAJÁT USP-DET?

Gondolkozz a vevő fejével!

A USP kialakítása során először ismerkedj meg a célcsoportoddal. Lépj egyet hátra és vizsgáld meg, hogy az ügyfelek milyen igényt támasztanak, azaz mire van szükségük és ezt hogyan tudod kielégíteni profi módon. A legegyszerűbb, ha fogsz egy táblázatot (vagy kockás füzetet vagy ami jól esik) és összeírod, hogy mi a legfontosabb a vevőidnek, milyen aktuális trendeket tudsz azonosítani és ezekre milyen megoldást tudsz nyújtani. Ha ezt a kettőt össze tudtad kapcsolni (igény-megoldás), akkor ezt mutasd is be.

Hogyan?

VIZUÁLISAN, egy-két mondattal, vagy például egy rövid (30 mp-es) animációs kisvideóval.

Nézd meg a versenytársaidat!

Ha már belejöttél, folytasd a táblázatot és írd össze, hogy miben jók a versenytársaid (az, hogy nincsenek versenytársaim, nem jó válasz). A versenytársainkkal egyébként sem baj, ha tisztában vagyunk, hidd el, ők is figyelnek Téged. Emellett, ha belegondolsz: hogyan tudnál kitűnni, ha nem is tudod honnan kell kitűnni?

Mi alapján vizsgáld őket?

  • Ők kire „lőnek”?
  • Mivel célozzák meg a célcsoportot?
  • Mit ajánlanak, amit mások nem?
  • Milyen kulcsszavakat használnak?
  • Milyen a social media jelenlét (platformok, követők, tartalmak stb.)?
  • Mit nem szeretnek bennük?

Ha végeztél az összeírással, azonosítottad a versenytársaid előnyeit, akkor felteheted magadnak az alábbi kérdéseket: Miben vagy jobb a versenytársaidnál? Mi az a rés, amit a versenytársak nem tudtak betölteni, de Te igen?  Nézd meg, hogy mit csinálnak jól és mit csinálnak ROSSZUL. Nyilván ez utóbbit kellene mélyebben megvizsgálni, ugyanis ebben tudsz különbözni tőlük. Gondold végig, hogy mi az, amiről egyből a TE céged jut elsőre eszébe az ügyfeleknek! Nevezd meg a versenyelőnyöd!

Teszteld!

Sokszor elsőre nem látod, hogy mi a valódi USP-d, mert annyira “egyértelmű”, hogy nem is gondolsz rá. Ezeket hogyan tudhatod meg? Egyszerű: kérdezd meg a már meglévő ügyfeleidet, miért választottak Téged? Mielőtt lehúznád a leplet róla, teszteld, beszélj róla másokkal, kutass!

Mutasd meg!

Ha megtaláltad a USP-det, ne titkold el, mutasd meg a nagyvilágnak! A legjobb, ha mindezt vizuálisan is világ elé tárod újra meg újra, mert így jobban rögzül. Ehhez persze szükség van ahhoz, hogy ismerd a vevőidet, tudd, hogy melyik csatornán, milyen üzenettel, milyen tartalommal lehet elérni őket! Ismerős az érzés, amikor egy illatról azonnal eszedbe jut egy esemény vagy egy személy? Na, ezt kell elérni: a vevőnek azonnal Te juss eszébe abban a pillanatban, amikor „megszületik” a szükséglet.

and repeat..

DE! Nem szabad megpihenni, a munka itt nem ért véget, hiszen, ami ma előny, az holnap már nem biztos, hogy az. Folyamatosan figyelni kell a versenytársakat, igényeket, aktuális trendeket és alkalmazkodni. Hiszen alapvetően erről szól a vállalkozás, nem igaz?

 

Összefoglalás

Ameddig nem ismered a saját USP-det, addig nem tudod hitelesen eladni a “portékádat”. 

A lényeg, hogy a USP-d, legyen megjegyezhető, könnyen azonosítható, hiteles, amely egyértelműen azonosít és azonnal a TE céged jut az ember eszébe.

Dr. Imreh-Tóth Mónika - ügyvezető, adjunktus és Anya :)

© 2021 Innoversity, minden jog fenntartva.