Ötletértékelés – álom vagy üzleti lehetőség?
március 30, 2022
Nagyon nagy kérdés az indulás előtt, hogy az általunk megálmodott csoda, az valójában alkalmas-e egy megalapozott vállalkozás elindításához. Ezen a héten ezért az ötletek vizsgálatával foglalkozunk egy kicsit szakmai blogunkban.
Az ötletek értékelése bemutatása során egyrészt támaszkodunk Vecsenyi János iskolateremtő munkásságára, másrészt köszönet illeti Dr. Kisznyér Péter Barátunkat és Partnerünket, aki szintén hozzájárult gondolataival a bemutatásra kerülő módszertanhoz. 🙂
Ötlet – piaci lehetőség – üzleti lehetőség
Az első – rendkívül fontos – terület a fogalmak pontos tisztázása. Pontosan mire is kívánunk vállalkozást alapítani? A szakmai tapasztalatok azt mutatják, hogy az esetek jelentős részében kevés, hogy „van egy jó ötletünk”. Tegyünk rendet először a fogalmak között.
Nagyon leegyszerűsítve:
- Ötlet: Elképzelt megoldás valamilyen igény kielégítésére
- Piaci lehetőség: találkozik a kereslet és a kínálat, azaz létezik ismételt és fizetőképes kereslet az elképzelt termékekre vagy szolgáltatásokra
- Üzleti lehetőség: Rendelkezik nyereségtermelő potenciállal, azaz rá tudunk illeszteni egy olyan modellt, amellyel vélelmezhetően gazdaságilag fenntartható vállalkozáshoz jutunk.
Az izgalmas az, hogy csak tényleges üzleti lehetőségre alapozva lehet nyereséges vállalkozást indítani. Személetesebben fogalmazva, az ötleteknek csak egy része (ráadásul kis része) piaci lehetőség és a piaci lehetőségeknek csak egy része valóban üzleti lehetőség – a részhalmaz részhalmaza…
Van egy jó ötletem – vizsgáljuk meg, mire „képes”!
Ahhoz, hogy meg tudjuk ítélni az ötletünk melyik kategóriába tartozhat érdemi segítséget nyújt az ötletek előzetes vizsgálata. Fontos kiemelnünk, hogy az ötletek értékelésének lépései időben is és így logikailag is egymás után következnek. Sorrendben egymás után kell elvégeznünk az egyes képességek vizsgálatát.
Először meg kell vizsgálnunk, hogy az ötletünk piacképes-e, azaz van a termékre, szolgáltatásra tényleges igény, vagy felkelthető igény. Itt az a fontos, hogy a potenciális vevőinknek valamilyen reális és létező problémájára kínáljunk megoldást. Fontos az alapítói elkötelezettség, de kevés nagyobb hibát lehet elkövetni, mint a piacképességet a „nekem tetszik” szakkifejezéssel alátámasztani. Emellett örökös slágertéma a célcsoport azonosítása. Már ebben a korai fázisban is érdemes elkezdeni gondolkodni azon, hogy pontosan kik is lesznek majd az ügyfeleink, mekkora a megcélzott célcsoport és milyen speciális tulajdonságai vannak. A „világnak fogok árulni” a másik klasszikus kezdőhiba, amivel általában meg is pecsételjük a vállalkozásunk későbbi sorsát…
Ha úgy tűnik, hogy az ötletünk piacképes, akkor következhet a versenyképesség vizsgálata. Nagyon leegyszerűsítve rendelkezünk-e valamilyen olyan tulajdonsággal, amellyel ki tudunk emelkedni a versenytársak közül. (A szupererőről lesz még szó az üzleti koncepcióval kapcsolatos blogunkban.) Ez lehet bármilyen pozitív tulajdonság legyen szó árakról, minőségről, rugalmasságról, egyediségről, érték-ár arányról – gyakorlatilag bármiről, amiben nagymértékben eltérünk az üzleti átlagos kompetenciaszinttől. Gondoljunk csak bele új belépőként a piacon már jelen lévő versenytársainknak van hozzánk képest egy komoly előnye: jelen vannak a piacon (vannak vevőik, ismertek, rendelkeznek kiépített értékesítési csatornákkal stb. Ha mi csak az üzletági átlagos kompetenciaszintet „tudjuk”, akkor pontosan a versenytársaink előnye következtében szükségképp biztosan(!) sikertelenek leszünk. Ha tudunk valami pozitív dolgot, valami innovációt, valami újszerű megoldást hozni az üzletágba, akkor legalább lehetőségünk van megkapaszkodni.
Ha megfeleltünk a piacképesség és a versenyképesség kritériumának, akkor jöhet a működőképesség elemzése. Leegyszerűsítve ez a megvalósíthatóság problematikája, kezdve a szükséges szaktudástól kezdve technikai háttéren át egészen a speciális technológiáig.
Végül, ha úgy érezzük, hogy meg is tudjuk csinálni, akkor kell elkezdenünk azon gondolkozni, hogy úgy is meg tudjuk-e csinálni, hogy közben még pénzt is keresünk vele. Ez lesz az üzletképesség előzetes vizsgálata. Meg kell határoznunk az üzleti modellt és azonosítanunk kell, hogy miből származik majd a vállalkozás bevétele. Költségoldalról fel kell mérni az állandó és a változó költségeket, továbbá a bevételek és költségek ismeretében meg kell vizsgálni a nyereségtermelő képességet. Ez egy annyira összetett és izgalmas kérdés, hogy a témával az „Előzetes kalkulációk” című blogunkban önállóan foglalkozunk.