Marketing ügynökség vagy önképzés? Mire figyeljünk, ha külső csapatot bízunk meg a vállalkozásunk marketing tevékenységével?

július 6, 2021

Csalódtál már marketing ügynökségben? Most tervezed kiszervezni a marketing tevékenységet? Nem tudod mire figyelj?

 

A marketinghez mindenki ért…első ránézésre. Azonban, ha jobban elmélyedünk a marketing tengerén, rájöhetünk, hogy nem véletlenül született sok száz disszertáció, könyv, folyóirat, blogbejegyzés stb. a témában, hiszen olyan hullámokkal találkozhatsz, amelyek nagyon messzire vihetnek.

Vállalkozó vagy? Ha igen, akkor már biztosan „belebotlottál” már egy-egy marketing kihívásba. Ilyenkor három lehetőséged van:

A) összeszeded a túlélőkészleted (jelen esetben tudás) és nekivágsz az ismeretlennek,
B) ha kicsi vagy, akkor „oktatás” formájában is segítséget kérhetsz, ahol megtanítanak az alapokra és utána vágsz neki,
C) megbízol egy marketing ügynökséget és nyugodtan hátradőlsz és foglalkozol a vállalkozásoddal.

Ez utóbbi nagyon kellemes idilli kép. DE! Honnan tudod, hogy nyugodtan hátradőlhetsz és készítheted a Mohito-dat? Biztos vagy benne, hogy jó kezekbe került a vállalkozásod marketingje? Mielőtt a jeges rémület átjárna, adunk néhány tippet, ami segíthet eldönteni, hogy jól választottál-e.

online marketing

 

Néhány TIPP, avagy térkép a megfelelő marketing ügynökség megtalálásához

Az utóbbi időben egyfajta kihívássá vált az ügyfelek, barátok, mindenki edukálása annak érdekében, hogy ne váljanak az ügynökségek „áldozataivá”, mert az utóbbi időben sok – általunk nehezen tolerálható – ügynökségi gyakorlattal találkoztunk.

TIPP 1: TISZTÁZD A HOZZÁFÉRÉSI JOGOKAT!

Nincs semmilyen hozzáférésed a hirdetési fiókodhoz, honlapodhoz? Ez nem túl jó hír, máris egy „fekete pont”. Egyre sűrűbben találkozunk olyan ügyfelekkel, akik nem tudják, hogy az előző ügynökségnél milyen eredménnyel futottak a kampányok és soha nem is látták pl. Facebook esetében a hirdetéskezelőt, még csak betekintési joguk sem volt. Az egyik esetben kiderült, hogy nem került elköltésre a hirdetési összeg sem, bár az ügynökség kiszámlázta azt. Nálunk ilyen lehetőség fel sem merül, ha a mi ügyfelünk vagy, akkor a vállalkozáskezelő/hirdetéskezelő a céged tulajdonában van, Te állítod be a kártyád adatait, amiben természetesen segítünk, ha kéred. Bármikor megnézheted az eredményeket, nincs titkolni valónk, minden hónap/kampány végén riportot készítünk, ahol megnézzük hogy teljesülnek a konverziós célok.

FONTOS! Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a szerződésben mindenképpen térjünk ki a hozzáféréssel kapcsolatos feltételekre (legyen az weboldal, hirdetési fiók stb.), ezen belül is válasszuk szét két részre: együttműködés alatti hozzáférés, illetve együttműködést követően átadandó admin jogok.

DE! Bevett szokás, hogy a teljes hozzáférést csak a teljesítést követően, a pénzügyi rendezés után adják át az ügynökségek. A zsemlét sem hozod el a boltból, ameddig ki nem fizetted, igaz? Miért van ez? Például azért, mert egy jól felépített kampányba vagy egy adott célra (pl. hírlevél feliratkozás) leprogramozott és előkészített honlapba ne lehessen belenyúlni. A weboldal átadása vagy a kampányok lezárása és pénzügyi rendezése utána már lehet tesztelgetni és próbálgatni a saját tudásunkat, de a szerződéses időszak alatt az ügynökség munkájának hatékonyságát veszélyezteti.

IGAZ TÖRTÉNET ALAPJÁN

Mi is belefutottunk egy ilyen jellegű problémába, amikor elkészítettünk egy honlapot, majd időközben kibővítettük egy webshoppal. Még a programozási időszakában átadtuk a belépési adatokat az ügyfélnek, mert miért ne? Mi baj történhet? Gondoltuk. A webshop egy csodálatos hétfő reggelen csatlakozott volna egy nagyszabású programhoz országos hírverés mellett.  Az ügyfél vasárnap este telefonált, hogy valamilyen plugint letöltött egy programozáshoz valamicskét értő programozó ismerősével és eltűnt az egész honlap. Gondoltuk, hogy olyan nagy baj nem lehet… de volt… Szerencsére volt biztonsági mentés és egy éjszaka alatt visszaállítottuk és indításra készen állt reggel 7-re, amihez sok kávéra és nagy adag türelemre volt szükség.

TIPP 2: DOMAIN NÉV ÉS TÁRHELY LEGYEN SAJÁT TULAJDONBAN!

A honlapod domain neve az ügynökség tulajdonában van? Hasonlóan az előző ponthoz, ez sem egy csodálatos barátság kezdetéhez vezető út első lépcsőfoka. Ki garantálja, hogy a jól működő honlapodat holnap nem tiltja le vagy tölti fel a saját tartalommal? Senki!  Akié a domain név, az rendelkezik felette. Ha veszel egy lakást, az adásvételire ráírnád a szomszédod nevét, ha azt ígéri, hogy nyugodtan lakhatsz ott? Nem igazán, ugye? Miért is tennéd? A tárhely és domain név esetében sincs ez másként.

FONTOS! A weboldal készítés során mindenképpen te vásárold meg a domain nevet, illetve a weboldaladnak helyet adó tárhelyet is!

IGAZ TÖRTÉNET ALAPJÁN

Hosszú évekig egy adott domain néven lakott egy honlap, ami nagyon ismert volt az adott célcsoport körében. Különösebben nem kerültek fel újabb tartalmak, de egy információs felületnek (nevezzük online szórólapnak) megfelelt. Majd rájöttek a tulajdonosok, hogy haladni kell a korral, hiszen fontos az online jelenlét és belefogtak a ráncfelvarrásba. Ekkor jöttek rá, hogy sem a tárhelyhez, sem a domain névhez nincs hozzáférésük, hovatovább utánajárás után kiderült, hogy nem is az ő tulajdonukban van, így A) keresnek egy új domain nevet B) jogi útra terelik. ALTIPP: érdemes megpróbálni a B-t, mert megnöveli az átadási hajlandóságot a jogi útra terelés meglebegtetése.

TIPP 3: LEGYÜNK FENT A TÉRKÉPEN!

Van Google Cégem fiókod? Nincs? Miért nincs? Nézzük a jó oldalát, így biztosan te hozod létre 😊 Ha fel szeretnél kerülni az online térképre, jelen esetben a Google Térképre, akkor mindenképpen érdemes létrehozni a Google Cégem fiókot. Sőt! Továbbmegyek, ha online jelenlétben gondolkozol, akkor ez az egyik alap és legkönnyebben megugorható kihívás. Itt is érvényes, hogy Te hozd létre, mert nem lenne szerencsés, ha a Céged nem férne hozzá a saját térkép jelenlétéhez!

TIPP 4: NÉZZÜNK SZÉT A PIACON!

Mielőtt ügynökséget választunk, legyen szó honlap készítésről, webshop marketingről vagy közösségi média kampányokról, nézzünk szét! Keressünk véleményeket, informálódjunk. A vállalkozásunk sikere múlhat a jó döntésen, alaposan nézzük meg, hogy végül kire esik a választásunk, milyen referenciákkal rendelkeznek,  milyen visszajelzéseket kaptak pl. a Google Cégem oldalán vagy a Facebook oldalukon. Ha nem jelenik meg a Csapat a honlapon, az már alapból gyanús. Ne sajnáljuk rá az időt, energiát!

Talán ennél a pontnál merül fel az a kérdés, hogy kell ez nekem? Szükségem van marketing ügynökségre vagy magányos farkasként megvívjam az összes harcot egyedül?

 

Ha már találkoztál egy-két, a fair play játékszabályait hírből sem ismerő ügynökséggel, akkor nehéz eldönteni, hogy érdemes kiszervezni a marketing feladatokat vagy marad a „csináld-magad” mozgalom.

A válasz mégiscsak: Igen. Hiszen, ha jó ügynökséget találsz, akkor több időd marad a saját munkádra, amelyben a legnagyobb hozzáadott értéket teremted, az ügynökség pedig teszi ugyanezt. Tipikus hiba szokott lenni a „ja, ezt én is meg tudom csinálni”, miután lement pár kampány.

Biztos így van?

Nálunk a Google szakértő évente 8 Google vizsgát tesz le, a Facebook szakértő közel 10 éve foglalkozik Facebook hirdetésekkel, azaz együtt fejlődött magával a Facebookkal. Ezt a tudást nem lehet 2 kampányból megtanulni. Nem beszélve a kampányok, tartalmak mögött álló stratégiáról, üzenetek megfogalmazásáról, kreatív tartalmak elkészítéséről.

IGAZ TÖRTÉNET ALAPJÁN

Egyik ügyfelünk úgy érezte, hogy miután látta a hirdetések beállítását menni fog egyedül is. Azonban, amikor kifáradtak a régi kreatívok, nem volt grafikus, nem készültek új tartalmak, nem volt folyamatos tesztelés, nem hozott a kampány semmit, csak vitt. A pénz mellett az egyik legfontosabb erőforrást is csökkentette rendesen:  az időt (blogok böngészése, információ vadászása). Ekkor rájött, hogy inkább visszatér és átadja ezt a „terhet”, azóta már nyugodtabban alszik.

Ez nem keverendő össze, a blog elején említett B) lehetőséggel, amikor oktatás formájában megmutatjuk az alapokat, felkészítjük az ügyfelet arra, hogy mire kell figyelnie az online jelenlét során.

Mire figyeljünk?

  • Már az elején tisztázzuk a hozzáférési jogokat.
  • Ragaszkodjunk ahhoz, hogy a saját kártyáról történjen a fizetés egy biztos jel, hogy miénk a hirdetési fiók 😊
  • Domain név és tárhely esetén MI fizessünk, mi legyünk a tulajdonosok. Nem nehezebb tárhelyet és domain nevet vásárolni, mint cipőt. Nem kell megijedni!
  • A szerződés ideje alatt hagyjuk az ügynökséget dolgozni (ezért vettük fel őket!), ne nyúljunk bele a munkájukba (ne töltsünk le pár plugint, ne cseréljük ki a kreatívot, ne állítsuk át a célcsoportot)! Az autószerelőnél sem cserélgetjük a csavarokat, hátha jó lesz a másik is, utána morgolódunk, hogy szétesett alattunk az autó.
  • Alaposan nézzünk szét és informálódjunk az ügynökségekről!

Dr. Imreh-Tóth Mónika - ügyvezető, adjunktus és Anya :)

© 2024 Innoversity, minden jog fenntartva.