Netflix, mint a közösségi média rocksztárja

június 17, 2021

Te is két nap alatt nézted végig A nagy pénzrablás vagy a Stranger Things összes évadát? Amennyiben igen a válasz, jó helyen jársz! A következő epizód előtt fejtsük meg együtt a szolgáltatás sikerének egyik alappillérét, a Netflix közösségi média stratégiáját.

Netflix

A világ vezető streaming-szolgáltatását Reed Hastings és Marc Randolph alapította 1997-ben. A cég egy egyszerű DVD kölcsönzőnek indult, napjainkra viszont teljesen átformálta a filmnézési szokásainkat. Jelenleg több, mint 204 millió előfizetővel- és rengeteg saját műsorral rendelkezik.

A Netflix sikere – többek között – az alacsony havidíjban, a rendszerezettségben, a felhasználóbarát weboldalban (arról, hogy milyen a jó weboldal már korábban is írtunk ITT), az ajánlási rendszerben és a temérdek tartalomban rejlik; azonban a listából nem maradhat ki a közösségi médiában folytatott stratégiája sem.

A közösségi média a marketing elengedhetetlen részévé vált és ezt a Netflix is kihasználta. Nem csak jelen van-, hanem magas követőszámmal rendelkezik a legismertebb platformokon: Facebook oldalát például több, mint 75 millió felhasználó kedvelte, az Instagram-fiókja pedig 27,2 millió követővel rendelkezik. De mégis milyen stratégiát folytat ezeken a felületeken?

A Netflix közösségi média stratégiája – a Facebook és az Instagram tükrében

Lokalizáció

A Facebook a Netflix legfőbb közösségi média felülete, amelyen földrajzi hely alapú célzást (Geo Targeting) alkalmaz. A tartalom régiókra bontása segít abban, hogy csak a legrelevánsabb információk jelenjenek meg a célközönség számára. Kíváncsi vagy, ez hogyan néz ki a gyakorlatban? Kattints a régióváltásra és nézd meg mennyire eltérő tartalmakat tesz közzé a Netflix az amerikai- vagy esetleg a japán lakosok számára.

A lokalizáció az Instagramon is megjelenik: számos piac számára készítettek külön fiókot, ahol (a Facebookhoz hasonlóan) az adott ország hivatalos nyelvén, lokális tartalmakat gyártanak – ilyen például a Netflix Magyarország (@netflixhu), amely a magyar célközönséget szólítja meg. Természetesen a márka globális Instagram-fiókjához képest a regionális oldalak lényegesen kevesebb követőszámmal rendelkeznek. A fő fiókja, azaz a Netflix US (@netflix) az amerikai közönséget hivatott megszólítani, viszont globálisnak tekinthető, hiszen a világ minden tájáról összesen 27,2 millió felhasználó követi (mindeközben a magyar Instagram-oldalt csupán 73 ezer). Mindemellett a legsikeresebb műsorok is saját platformot kapnak.

Saját tartalom

A Netflix napi szinten látja el tartalommal a követőit. A tartalom típusát tekintve a Facebookon a videók, az Instagramon pedig a képek dominálnak. A Netflix stratégiája nagymértékben függ az általa közvetített, illetve gyártott sorozatok és filmek tartalmától. Emiatt nagyon fontos, hogy az egyes műsorok köré rajongói közösségeket alakítsanak ki és tartsanak meg. A közösségi médiában leggyakrabban film- vagy sorozatrészleteket, mémeket és kulisszatitkokat oszt meg. A Netflix számtalan sajátgyártású műsorral rendelkezik, így kézenfekvő a film- és sorozatrészletek, előzetesek megosztása, amellyel egyszerre népszerűsíti magát a márkát, a szolgáltatást, az adott műsort és a benne szereplő színészeket is. A mémek kifejezetten kedvelt tartalomnak számítanak és (a Netflix esetében) ezekre a posztokra érkezik a legtöbb felhasználói visszajelzés. A mém lényegében az interneten terjedő, feliratozott képeket jelenti.

A közösségi médiában – és főként az Instagramon – a felhasználók valami többre vágynak, hiszen a termékkel és a szolgáltatással kapcsolatos információkat megkaphatják a márka honlapján is. Az Instagramon érdemes a kulisszák mögé kalauzolni a követőinket. A Netflix ezt igen ügyesen felismerte: saját műsorainak (Netflix Originals) forgatása alatt igyekszik minél több fotót is videót készíteni a kulisszák mögött, melyet később a közösségi média platformjain felhasznál. A követők nagyra értékelik az olyan tartalmakat, amelyek nem feltétlenül kapcsolódnak a Netflix által kínált szolgáltatáshoz, tehát nem egyszerűen az előfizetésre buzdítanak.

Egyedi hang

A Netflix igen jellegzetes kommunikációt folytat a közösségi médiában. A posztjait a személyes, könnyed, barátságos hangvétel jellemzi és ami ezektől is fontosabb: a humor. A márka nagyon okosan használja a humort és a szarkazmust a követőtáborának növelésére, nem csak maga a streaming-szolgáltatás szól a szórakoztatásról, hanem a közösségi médiában is ez a célja. Barátként kommunikál a követőivel, sőt, a Netflix személyisége a közösségi médiában lényegében ugyanolyan, mint azoké a sorozatrajongóké, akik követik őt, azzal a különbséggel, hogy a Netflix mindig több információval rendelkezik – mint egy jó fej könyvtáros. 🙂 Ám, a megfigyelés sokszor fontosabb a kommunikációnál, a Netflix figyel a közönség igényeire, meghallgatja a követőit és válaszol is a hozzászólásaikra.

Mindemellett a márkakommunikációjának és -identitásának szerves része az értékválasztás. Számos aktuális társadalmi problémára hívja fel a figyelmet a műsorai mellett a közösségi médiában is. Kiáll a számára fontos ügyek mellett és reagál az aktualitásokra. Mindezt kiválóan szemléltetik az aktuális és interaktív marketing kampányaik, melyek közül ötöt is bemutat az MTS cikke.

Képek forrása: Netflix közösségi média, freepik, shutterstock

Most, hogy megismertük a Netflix közösségi média stratégiáját, nézzük meg mit tanulhatunk belőle és már jöhet is a következő epizód!

Alkalmazkodj a változásokhoz!
Ismerd a közönséged!
Posztolj rendszeresen!
Készíts saját tartalmat!
Találd meg a hangod!

Elakadtál? Ne csüggedj, segítünk!

Rekeczki Orsolya - Kommunikációs- és marketing gyakornok

© 2021 Innoversity, minden jog fenntartva.