Hogyan értékeli a Google az mesterséges intelligenciával (AI) készített szövegeket?

február 8, 2024

A mesterséges intelligenciával készített tartalmak rövid időn belül, széles körben elterjedté váltak. Léteznek kifejezetten minőségi és meglehetősen gyenge AI alkotások is, azonban a közönség kritikai minősítésén kívül fontos, hogy a keresőmotorok hogyan értékelik az AI generálta szövegeket. A mesterséges intelligencia eszközei hasznosak lehetnek, ha kellő tudással és integritással használjuk őket. Azonban sokakban felmerülhet az aggodalom, hogy a Google diszkriminálja-e az így készített tartalmakat?

Mit szól a Google a mesterséges intelligenciával készített tartalmakhoz?

A Google mesterséges intelligenciához kötött szabályai nem teljesen feketék vagy fehérek. Noha a népszerű kereső támogatja az egyedi, magas minőségű tartalmakat, az AI-t sem utasítja el teljesen.

Elsősorban a művek minőségét veszi figyelembe és nem az előállításuk módját. Már régóta készülnek automatizált tartalmak, mint például az időjárás előrejelzés vagy a sport eredmények, ezért nem egy teljesen új szituációval állunk szembe. A Google hisz abban, hogy az AI segíthet az alkotóknak magasabb szintre emelni a munkájukat és növelheti az önkifejezés, a kreativitás formáit.

De mit mondanak pontosan a szabályozások?

A Google hivatalos irányelvei az automatikusan generált tartalmakat gyenge minőségűként általánosítja és a kerülésüket javasolja. Ennek ellenére konkrétan nem tiltják az AI használatát tartalomkészítéshez.

Az adott tartalom minősége attól függ, hogy mennyire értékes a felhasználók számára. Amennyiben egy gép hasznos és releváns produktumot állít elő, valószínűleg nem részesül büntetésben.

A mesterséges intelligencia hasznos lehet, de ha túl sokat támaszkodunk rá az hátrányos helyzetbe hozhat minket, mivel az algoritmus az egyedi és érdekes tartalmakat preferálja. Alapvetően a digitális munkák előállítóira hárul a feladat, hogy eredményesen használják az elérhető AI eszközöket. Például adatgyűjtéshez, a közönség elemzéséhez és a munkafolyamat felgyorsításához érdemes lehet a mesterséges intelligenciához fordulni segítségért. Ezáltal növekedhet a weboldalunk elérése, láthatósága.

A büntetés elkerülése végett bizonyos szabályokat érdemes betartanunk. Egyrészt érdemes az AI és az emberi tartalmakat vegyíteni. A gépi szövegeknek szüksége van egy valós személy hozzáértésére. A nyelvezetet, a stílust átírhatják, a közölt tényeket pedig ellenőrizhetik. Másrészt a gépi tartalmakra jellemző a sablonosság és a bevett minták ismétlése, ez unalmassá és érdektelenné teheti a szövegeinket. Rosszabb esetben pedig akár plágiumot is tartalmazhatnak az anyagok. Ennek elkerülésére ajánlott plágium ellenőrző alkalmazásokat használni és személyre szabni az AI generátorunkat. A megfelelő beállításokkal egyedi, figyelemfelkeltő tartalmakat fogunk tudni létrehozni. Például termékleírások készítésénél meghatározhatjuk, hogy a gép a különböző áruk speciális karakterjegyeit emeljék ki.

A mesterséges intelligencia nem megy sehová. A jövőben egyre fejlettebbé válik, nekünk pedig meg kell tanulnunk, hogy hogyan tudjuk kihasználni a legideálisabban a rendelkezésünkre álló eszközöket. Az első és legfontosabb lépés talán az, hogy ne az emberi munkaerő helyettesítőjeként, hanem az alkotó társaként gondoljunk a technikára.

Honnan tudhatjuk, hogy AI alkotta szöveget olvasunk?

Sajnos 100%-os módszer nem létezik. Leginkább csak valószínűsíteni tudunk.
Ehhez pedig a következő tanácsokat érdemes követni:
  • Sablonos, egyhangú tartalmak – Egyértelmű intő jel, ha a szövegekből hiányzik az egyedi stílus és szinte már mechanikusnak tűnik a megfogalmazásuk.
  • Minden Kezdőbetű Nagybetű: Egyik legszembetűnőbb jele az AI-s tartalmaknak, amikor Minden Kezdőbetű Nagybetűvel Van Írva.
  • Érthetetlen mondatok: Az AI még messze van a tökéletestől, ezért gyakran ejt nyelvtani, összefüggésbeli hibákat. Az ismétlődő kifejezések, de a “magyartalan” nyelvezet is árulkodó lehet. Ráadásul olyan, mint egy kisgyerek, megpróbál akkor is válaszolni, amikor lövése sincs a válaszról.
  • AI felismerő eszközök: Léteznek eszközök, amelyek segítenek megállapítani, hogy egyes szövegeket AI írta vagy nem. A CopyLeaks vagy a Content at Scale például ilyen ingyenes alkalmazások. Komolyabb tartalmak, mély elemzéséhez használható például a ZeroGPT. Ezzel az eszközzel részletes elemzést kaphatunk és szintén ingyenesen elérhető.
  • Nagy mennyiségű tartalmak, gyors megjelenése: Ha egy oldal rövid időn belül kifejezetten sok kontentet tesz közé, akkor sokszor AI áll a háttérben. Nem csak szövegeket, hanem például videókat is gyakran “tömeg gyártanak” a mesterséges intelligencia segítségével.
 Egy-egy jellemző alapján azonban nem érdemes végleges döntést hoznunk. A legjobb, amit tehetünk, ha mindig több forrásból tájékozódunk! Nem gond, ha használjuk az AI-t, csak ésszel tegyük mindezt.

Aktualitás a Meta világából

Február 6-án a Meta bejelentette, hogy hamarosan „AI által generált” („imagined with AI”) címkéket ad hozzá minden OpenAI, Midjourney, Adobe, Shuttertsock és más AI-eszközökkel készült képre.
A címkék nem csak a Facebookon, hanem az Instagramon és a Threads-en is megjelennek majd, több nyelven, hogy segítsék a felhasználókat az AI által generált képek könnyebb felismerésében.
‼A felhasználóknak kötelező jelölni, ha a saját hang- és videó tartalom AI segítségével lett létrehozva vagy módosítva. Ennek elmulasztása büntetést vonhat maga után.
Az, hogy mikortól lép érvénybe, pontosan mire vonatkozik, milyen büntetésről beszélünk, még nem derült ki…

Dr. Imreh-Tóth Mónika - ügyvezető, adjunktus és Anya :)

© 2025 Innoversity, minden jog fenntartva.