A karácsonyi reklámok múltjának, jelenének és jövőjének szellemei
december 2, 2023
Az emberek nagy része nem szereti a reklámokat. Ez egy tény, amely a marketing ügynökségek legnagyobb igyekezete ellenére sem akar megváltozni. Legalábbis az év 12 hónapjából egyet kivéve. A karácsonyi kampányfilmek egy teljesen más kategóriába tartoznak, mint a hétköznapi hirdetések. Sokkal több energia, kreativitás és költségvetés van beléjük fektetve. Ennek eredményeképpen a fogyasztók is szívesebben nézik ezeket, sőt, sok esetben egyenesen szeretik (megkockáztatjuk, várják!) is őket. A legjobb alkotások mélyen megérintik a nézőket és velük maradnak, a szezon végeztével is. Ez azonban nem volt mindig így! A sírásra késztető, hollywoodi produkcióba illő művek új jelenségnek számítanak. Nézzük meg, hogy hogyan is jutottunk el idáig!
A karácsonyi reklámok múltja
A karácsonyi reklámok története régebbre nyúlik vissza, mint azt gondolnánk. A 20. század közepén a televízió egyre elterjedtebbé vált és hamarosan a szórakoztatás és az információközvetítés domináns csatornájává vált. A korai időszakban a TV-s marketing még elég egyszerű volt, az árakra és a termékek tulajdonságaira fókuszált. Azonban az ünnepi hangulat megteremtése már ekkor is fontos szerepet kapott. A karácsonyfák, a fények és más hagyományos szimbólumok is bevett vizuális eszközök voltak.
Az egyik legkorábbi karácsonyi reklámot a Coca-Cola gyártotta le az 1950-es években. Valószínűleg innen ered az a tévképzet, miszerint a Mikulás alakját is a márka hozta létre. Azonban az igaz, hogy a cola reklámok nagyban meghatározták a Télapó személyének modern karakterét és a popkultúrában megjelenő elképzeléseinket a fehér szakállas, piros ruhás nagyszakállúról.
Az idő múlásával a család, az öröm és az együttlét hangsúlyozása vált a fő motívummá. Ezek azok a fogalmak, amelyek meghatározzák az idilli karácsony képét. A nézők azonosulhattak a reklámokban megjelenített szituációkkal és érzelmekkel. Az együtt töltött ünnepek boldogsága és a családi jelenetek megragadták a fogyasztókat. Érzelmi kapcsolódás alakult ki a reklámok és a célcsoportjuk között, a karácsonyi marketing pedig kulturális mérföldkővé vált, ami az ünnepi szezon hivatalos megkezdését jelezte a közönség számára.
A karácsonyi reklámok jelene
A régebbi reklámok az elmúlt karácsonyok hangulatát idézték fel, nosztalgiát ébresztve a nézőkben. A 21. század azonban újdonságokat hozott a megjelenő narratívák, valamint a marketing stratégiák terén egyaránt. Ennek oka egyrészt a technika fejlődése, aminek segítségével a reklámfilmek vizuálisan is egyre szebbek és kreatívabbak lettek. A CGI használatával a megvalósítható ötletek határtalanná váltak. Másrészt a társadalmi értékek is változtak. A sokszínűség és inkluzivitás egyre fontosabbá vált, ezt pedig a képernyőn lejátszódó történetek is hangsúlyozni kezdték. Különböző emberek, különböző szokásai, hagyományai köszönnek vissza ránk a TV-ből, nem csak a saját tapasztalatainkat vetíti vissza ránk újra és újra.
Elmondható tehát, hogy manapság a kortárs megközelítés a jellemzőbb, a cégek nagy gondot fordítanak arra, hogy innovatív és sokszor gondolatébresztő kampányokat készítsenek. Valójában már nem egyszerű reklámokat, hanem konkrét kisfilmeket gyártatnak le. Kifejezetten magas költségvetésű projekteket rendelnek be az ünnepi időszakra, ez pedig megtérülni látszik. A fogyasztásban és a vásárlói lojalitásban egyaránt.
Miben mások a karácsonyi reklámok?
Jelentős tulajdonsága a karácsonyi kampányoknak, hogy jóval többet közvetítenek a vásárlók felé, mint egy átlagos reklám. Nem azon van a hangsúly, hogy mit vegyenek meg hanem, hogy mit érezzenek. Egy történetet mesélnek el a nézőknek, amivel azonosulhatnak, ami megindít bennük valamit. A John Lewis, például egy olyan brit áruházlánc, ami 2007-ben sikeresen beírta magát a reklám történelembe ünnepi kampányvideójukkal. A termékek helyett a központi témát az adta, ahogy különböző emberek megtalálják a tökéletes ajándékokat szeretteik számára. Ez akkoriban formabontó megvalósítás volt, hamarosan mások is átvették tőlük ezt a fajta storytelling stratégiát.
Tematikailag az együttlét fontossága, az ünnep öröme és a család központban maradtak. De a tökéletes karácsony fogalma már kiegészül olyan üzenetekkel, amelyek felhívják a figyelmünket a fenntarthatóságra, a szociális igazságosságra és a mentális problémákra. A márkák megmutathatják a fogyasztóknak, hogy mit tartanak fontosnak, milyen elveket és értékeket képviselnek. Ezek a tényezők pedig egyre fontosabbá válnak a vásárlók számára.
A múlt és a jelen reklámjait már jól ismerjük, kérdéses, hogy vajon a jövőben, hogyan alakul majd a karácsonyi marketing mese világa? A híres történettel ellentétben, nagy eséllyel nem a Dickens szellemei által felvázolt sötét és hideg valóság vár majd ránk. Korunk problémáira való reflektálás nem jelenti azt, hogy a mágia kiveszik a történetekből. Csillogó, együttérzéssel és ünnepi csodákkal teli megható történetek játszódnak le a szemünk előtt évre-évre, mi pedig , továbbra is meleg fogadtatással üdvözöljük őket.