Black Friday antikampányok – mennyit adnál a semmiért?
november 17, 2023
A marketing világa sokszínű és örökösen megújuló, sokszor remek példája az “aki mer, az nyer” elvének. A kiemelkedő és friss ötleteket mindig szívesen fogadják a fogyasztók, főleg azok, akik már kifejezetten belefáradtak abba, hogy mindig el akarnak nekik adni valamit. Természetesen a cégek fő törekvése a profitszerzés, de mégis fontos, hogy a márkának legyenek értékei is, amelyek mellett kiállhat. Amennyiben emiatt időlegesen el is esik valamennyi bevételtől, a vásárlók hosszútávon értékelni fogják az elkötelezettségüket és az autentikusságukat. Ezek azok a reklámok, amik a jövőben fognak megtérülni és a lojalitást erősítik.
Black Friday antikampányok a nagyvilágból
Bemutatunk 5 olyan antikampányt a nagyvilágból, amelyek merészségükkel és innovációs megközelítésükkel magukra irányították a nagyközönség figyelmét!
Cards Againts Humanity – A semmiből is meglehet élni!
Az emberiség elleni kártyák egy olyan vicces játék, ahol az nyer, aki a kezében lévő lapok segítségével a legpoénosabban tud befejezni vagy kiegészíteni egy adott mondatot. 2015-ben Black Friday alkalmából soha vissza nem térő ajánlattal lepték meg a követőiket! Egy egész napon keresztül a weboldalukon 5 dollárért vásárolhatták meg a nagy semmit! Ezt szó szerint kell érteni. Nem árultak aznap semmit és a vásárlók ezért a semmiért fizettek. Mert bizony fizettek! Összesen 71 000 dollárt kerestek a fekete pénteki “akción”. A weboldalukon így nyilatkoztak a statisztikáról: 11 248 ember élt a felkínált lehetőséggel, ezek közül pedig 1199 személy fizetett többet 5 dollárnál. Egy kifejezetten nagylelkű rajongó 100 dollárt hagyott az online bolt kasszájában. Az összegyűlt pénzt állítólag szétosztották a Cards Againts Humanity munkatársai között, akik közül sokan eladományozták az összeget. Ez a magatartás egyáltalán nem idegen a márkától. Ahhoz képest, hogy saját gyártmányukat “party játék borzasztó embereknek” címszóval árusítják, rendszeres antikampányaik bevételét általában jótékonysági felajánlásokra fordítják.
Patagonia – A valódi hősök köztünk élnek
2011-ben a NewYork Times olvasói egy furcsa hirdetésre figyelhettek fel, amin a következő szerepelt: egy kabát, alatta a felirat: Ne vedd meg ezt a dzsekit! Antimarketing a javából! A reklám a Patagonia nevű cég kültéri ruházatok gyártásával foglalkozik. Alapítója, Yvon Chouinard hegymászóból lett milliárdos vállalkozásának köszönhetően. 2011-es Black Friday kampányuk célja az volt, hogy felhívják az emberek figyelmét a túlzott fogyasztásra. Csökkentenünk kell ökológiai lábnyomunkat, ehhez pedig arra van szükség, hogy mindenki kevesebbet vásároljon! A fekete péntek és hasonló akciók nyomást helyeznek az emberekre és gyakran olyan dolgokat is megvesznek, amire egyébként semmi szükségük, azok pedig végül a szemétben végzik. Azóta 2022-ben Yvon egyszerűen átadta a cégét egy non-profit szervezetnek, azzal a feltétellel, hogy a márka éves bevételét, átlagosan 100 millió dollárt környezetvédelemre és a a klímakatasztrófa elleni harcra költsék.
Public Fibre – A hulladékért fizetsz vagy inkább megfizetsz?
A Public Fibre egy angliai divat és lifestyle márka, akik szintén a Black Friday hagyománnyal mentek szembe 2020-ban. A “Buy more Rubbish” azaz “Vegyél több szemetet” kampányuk keretein belül a fogyasztók kedvük szerint válogathattak azon 10 hulladék közül, amelyek a leginkább szennyezik az óceánjainkat. A bevételt a The Ocean Cleanup nevű non-profit szervezetnek adományozták, akik innovatív technológiákat fejlesztenek az óceánok műanyagtól való megtisztítására. Az oldalukon divatmárkákhoz illő, esztétikusan megkomponált képeken többek között műanyag palackok, szatyrok és evőeszközök, élelmiszer csomagolások, szívószálak és autógumik voltak láthatóak, valamint megvásárolhatóak.
Buy Me Once – Tiszta haszon
A mai világban komoly problémát jelentenek a fast-fashion okozta gyenge minőségű ruhák. Nemcsak a fogyasztók számára bosszantó, hogy rövid időn belül újra kell venni a termékeket, hanem a környezetünk számára is kifejezetten káros a rengeteg textil hulladék felhalmozódása. A Buy Me Once egy online kereskedő áruház, amelynek lényege, hogy kifejezetten olyan magas színvonalú divattermékeket forgalmaznak, amelyek kifejezetten tartósak. Női, férfi és gyermek ruhákat egyaránt találni a webshopban, így mindenki számára nyitva áll a fenntarthatóság lehetősége. Legalábbis elméletben. A valóságban sajnos a fenntarthatóság nem olcsó. Mégha valaki szeretne is környezetbarát módon fogyasztani, az anyagi helyzete nem biztos, hogy megengedi. Pontosan ezért a márka egy felmérést küldött ki a vásárlóiknak, amin szavazniuk kellett azokra a termékekre, amelyeket nagyon szeretnének, de nem tudják megfizetni. A 10 legnépszerűbb terméket pedig leárazták a Black Friday alkalmából, így az embereknek egy olyan akciós vásárlási alternatívát biztosították, amely nemcsak nekünk hasznos, de a környezetet sem terheli meg annyira.
Freitag – Cserebere szerencse!
A mondás szerint, “ami az egyiknek szerencse, az a másiknak drága kincs”, talán ebből inspirálódhatott a Freitag nevű svájci táska márka amikor létrehozta a S.W.A.P. nevű programját. Ez a pár betű két dologra is utal, egyrészt a szószerinti jelentésre, a cserére, másrészt a “Shopping Without Any Payment”, azaz a fizetés nélküli vásárlás rövidítése. A kezdeményezés lényege, hogyha van egy Freitag táskánk, amit szeretnénk leváltani, elcserélhetjük valaki mással, bármilyen plusz költség nélkül! A folyamat a Tinder működéséhez hasonló, ha tetszik egy táska jobbra, ha nem tetszik pedig balra kell húznunk a képernyőnkön. Amennyiben egy személlyel összejön a “match”, vagyis neki a mi táskánk, nekünk meg az övé tetszik, akkor megtörténhet a tényleges cserebere!
Reméljük sikerült megmutatnunk, hogy nem csak egyféle módja van a fekete pénteknek vagy a marketinges kezdeményezéseknek. A vakmerő ötletek sokszor kifizetődőek lehetnek. Innoválni és próbálkozni kell, plusz lényeges, hogy ráérezzünk arra, mi is az, amire valóban szüksége van a fogyasztóknak, a vállalatnak, illetve az emberiségnek és a világunknak, amiben élünk. Ez pedig nem biztos, hogy egy 20%-os kupon lesz.