Vetekszik a Bibliával? Íme a Colleen Hoover-jelenség és ami mögötte van

október 27, 2023

Verity, November 9, It Ends With Us, valószínűleg mindenki találkozott már valahol ezekkel a címekkel. Manapság nincs olyan sikerlista, amelyen nem található meg legalább egy olyan könyv, amelyen nagybetűkkel virít a Colleen Hoover név. A beavatatlanok gondolhatják, hogy a „CoHo könyv” kifejezés csak az írónő nevének rövidítése, azonban ez a pár betű jóval több ennél. Egy jól kiépített márkát jelöl, amelynek minden darabját úgy viszik, mint a cukrot. Személyes ízléstől függetlenül, Colleen Hoover-jelenség mellett nem mehetünk el szó nélkül. Miben rejlik a sikerének titka?

Első lecke: Merj és nyerj

Margaret Colleen Fennell egy texasi farmon nőtt fel, megházasodott, három gyermek édesanyja lett. Mielőtt belekóstolt a sztárok életének izgalmas pillanataiba, szociális munkásként dolgozott és hobbiként írt. 2012-ben debütált első könyve, a Szívcsapás – Slammed. Munkáját saját maga jelentette meg, az internet korában ez már bárki számára járható út, azonban a siker ritkán garantált. Ezen a területen rendkívül nehéz érvényesülni, még egy nagy kiadóval a hátunk mögött is, Colleen mégis megcsinálta. Egy már jól bevált marketing stratégiát alkalmazott: az ingyen termékmintát. Átlagos olvasóknak és akkoriban híres bloggereknek egyaránt elküldte a munkáját, ez segített a közönség érdeklődésének felkeltésében. Hónapokkal később felkerült a New York Times bestseller listára.

Második lecke: Adjunk ráadást

A pandémia idején már több, mint 20 cím sorakozott a neve mögött, mégis ez az időszak jelentette az igazi áttörést. A könyviparnak kifejezetten jót tett a karantén kényszer, az emberek otthon voltak, unatkoztak és valami újra vártak. Ez tökéletes színteret adott Collen Hoover számára, aki megismételve első megjelenésének taktikáját, 2020 tavaszán öt könyvét ingyenes elérhetővé tette e-book formában. Ez hatalmas löketet adott a karrierjének. Az olvasók, miután végeztek a „teszterekkel”, elkezdtek vásárolni, ezt pedig látszólag azóta se hagyták abba. Könyvek, amik évekkel ezelőtt jelentek meg ismételten felkerültek a bestseller listákra, ahonnan a mai napig képtelenség leváltani őket.

Harmadik lecke: A közösség ereje

24 megjelentetett könyvével 2022-ben több eladást produkált, mint a Biblia. Az összehasonlítás nem teljesen alaptalan. Az írónő rajongói, akik CoHorts-nak nevezik magukat, néha úgy érződik, hogy egészen szektához hasonlatosak, vallási fanatizmussal áldoznak a történetei oltárán. Ez a hozzáállás nem teljesen egyedi, bármilyen fan kultúrában megtalálható, elég, ha csak Taylor Swiftre, a Harry Potter franchisera vagy a focirajongókra gondolunk. Ahhoz, hogy valaki ekkora magasságokba emelkedjen, rajongókra van szüksége, Colleen pedig nem szűkölködik ezen a téren. A főleg nőkből álló közönségének tagjai nemcsak vásárlásaikkal támogatják az írónőt, hanem szorgosan „terjesztik az igét”, a különböző közösségi média felületeken, ingyen marketinget biztosítva a CoHo márkának.

Negyedik tipp: „TikTok made me buy it” trend

A TikTok ereje kifejezetten sokat számít ebben az esetben. Más platformokhoz képest sokkal autentikusabbnak, őszintébbnek érződik, ezért sokan szívesebben fogadnak ajánlásokat az ottani kreátoroktól, mint például Instagramról. A bizalmi elemen kívül a kényelmesség is hozzájátszik a TikTokos videók sikeréhez, hiszen egy pár perces videó megnézése egyszerű és nem megterhelő. Az algoritmus segítségével pedig, ha alapvetően érdeklődünk a könyvek iránt, egy ponton biztosan belefutunk majd egy Colleen Hoover címbe. Ez ismétlődik újra és újra, és újra, amíg annyira fel nem csigázzák az érdeklődésünket, hogy adunk valamelyiknek egy esélyt. Kikerülhetetlen, felhasználó által generált és hatásos, ez a TikTok marketing.

Ötödik tipp: Kapcsolattartás

Ha már szóba került a közösségi média, érdemes megjegyezni, hogy Colleen Hoover már akkor jelen volt más oldalakon, amikor a TikTok még sehol sem volt. Személyes történeteket osztott meg a családjáról, a munkájáról és beszélgetett az olvasóival. Ez a  kapcsolatteremtés, noha kétélű, de hatásos eszköz a rajongói táborok felépítésében. Azzal, hogy úgy érezzük ismerjük a képernyőnk másik oldalán található személyt, közelebb érezzük magunkhoz és szeretnénk támogatni. Ennek legkönnyebb módja pedig a vásárlás és a pozitív értékelések írása.

Hatodik tipp: A márka

Már többször említettem, hogy a CoHo könyvek nem csak Colleen Hoover munkáit takarják, hanem egy igazi, márkajelzésnek számít könyves körökben. Azonban míg J.K. Rowlingot a varázsvilággal, Stephen Kinget pedig a horror műfajjal társítjuk, itt egy kicsit bonyolultabb a helyzet. Alapvetően a románc sokszor központi elem, de a könyvek témáiban meglehetősen eltérőek. Nem ragad meg egy formulánál, írt már pszichológiai thrillert, paranormális sztorit, szívszaggató történeteket családon belüli erőszakról, drogfüggőségről vagy hajléktalanságról is. Saját maga állítása szerint, amikor mindenki azt mondta neki, hogy valahogyan márkáznia kell magát, ő nem akarta limitálni magát, minden is akart lenni, ezért ő maga, Colleen Hoover lett a márka.

Van, akinek itt kezdődik és van, akinek itt ér véget

Ha mégis kategorizálni szeretnénk, az erotika, a dráma és botrányos fordulatok koktélja az, ami igazán jellemez egy CoHo könyvet. Rengeteg könyv közül választhatunk, és biztosak lehetünk benne, hogy a jövőben is találkozhatunk újabb és újabb alkotásokkal.

2024 februárjában már a mozivásznon is átélhetjük Colleen Hoover egyik leghíresebb történetét, az „It Ends With Us”-t Blake Lively főszereplésével. A rajongóknak biztosan izgalmas élmény lesz, a többiek pedig betekintést nyerhetnek a CoHo jelenség legjavába. A filmnek még nem jelent meg hivatalos előzetese, de több rajongói változat is létezik a YouTube-on, ami lehetőséget ad arra, hogy elképzeljük mit is várhatunk a hollywoodi változattól.

Olvastál már CoHo könyvet? Nem tudod melyikkel kezdj? Olvasd el a 4+1 CoHo kezdőszett tippet a kultúrszeparé oldalán!

Összefoglalva a CoHo-story

Manapság a sikerlisták állandó szereplője a Colleen Hoover név, mely már nem csak egy írónőt, hanem egy globális márkát is reprezentál. Colleen karrierje nem volt hagyományos, mégis lépésről lépésre építette fel hírnevét. Mi a sikerének titka?

  1. Merj és nyerj: Colleen Hoover maga jelentette meg debütáló könyvét, és az ingyen termékminta stratégiával elnyerte az olvasók és bloggerek figyelmét.
  2. Adjunk ráadást: A pandémia során ő öt könyvét tette ingyenessé e-book formátumban, ami újabb olvasókat és vásárlókat csábított hozzá.
  3. A közösség ereje: Rajongói, a „CoHorts”, mint egy erős közösség, támogatják és terjesztik műveit az interneten.
  4. TikTok trend: A platformon való megjelenés erőteljesen hozzájárult a könyvek népszerűségéhez.
  5. Kapcsolattartás: Hoover személyes kapcsolatot tart rajongóival, ami mélyebb kötődést és lojalitást eredményez.
  6. A márka: Míg más írók egy adott műfajhoz kötik magukat, Hoover a változatosságban és saját nevében látja a márkát.

A CoHo könyvek meglehetősen sokszínűek, keveredik bennük az erotika, a dráma és a botrányos fordulatok. A 2024-es „It Ends With Us” filmadaptációval, melyben Blake Lively a főszereplő, a márka további terjeszkedését várjuk. Ha még nem ismered Hoover munkásságát, itt az ideje, hogy elmerülj a CoHo jelenségben!

Dr. Imreh-Tóth Mónika - ügyvezető, adjunktus és Anya :)

© 2024 Innoversity, minden jog fenntartva.