Motivációk – Miért is lesz valaki vállalkozó???
március 23, 2022
Erre általában rá szokták vágni, hogy „pénzért”. No, ez így ebben a formában nemcsak hogy rendkívül durva egyszerűsítés, hanem enyhén szólva butaság is… Ebben a blogunkban körüljárjuk a legfontosabb vállalkozói motivációkat, próbálunk ezen a területen is rendet tenni egy kicsit.
Az első kérdés az, hogy miért érdekel bennünket egyáltalán, hogy ki milyen motiváció alapján lesz vállalkozó?
Egyrészt azért, mert a motiváció erőssége és természete alakítja ki az alapítói elkötelezettséget. Az indulás kezdeti nehézségeinél különösen nagy szükség van az erős elkötelezettségre – pontosan az esetleges sikertelenségek és kihívások kezelése érdekében. A vállalkozónak hosszú éveken ebből a kezdeti elhatározásból kell majd táplálkoznia, amikor a felmerülő problémák végtelen sorát kénytelen megoldani.
Másrészt úgy véljük, hogy a tényleges vállalkozásalapítás első – és nélkülözhetetlen – lépése, hogy minden egyes vállalkozni kívánó ember érdemben gondolja végig, hogy miért is akar ilyen jellegű tevékenységet folytatni.
Harmadrészt az alapvető motivációk nagymértékben determinálják a későbbi üzleti döntéseinket is. Eltérő motivációjú vállalkozók ugyanolyan környezeti kihívásokra gyakran eltérő válaszokat adnak – pontosan azért, mert eltérő motivációk mentén hozzák meg döntéseiket.
Negyedrészt alapvető megállapítás, hogy az üzleti siker jelentős mértékben összefügg a vállalkozó motiváltsági fokával, értelemszerűen a jobban motivált vállalkozók több áldozatot hoznak, magasabb teljesítményt fejtenek ki, ezért valószínűsíthetően sikeresebbek lesznek. Persze csak akkor, ha elhisszük, hogy a piac igazságos. Biztosak vagyunk benne, hogy hosszabb távon ez így van 🙂
Motivációs tényezők
Számos tényező motiválhat valakit a vállalkozása elindítására. Az alábbiakban ismertetésre kerülnek a legjellemzőbb motivációs tényezők, minden leendő vállalkozónak érdemes áttekintenie, hogy ő melyik motivációval, vagy motivációkkal rendelkezik, és milyen erős az elkötelezettsége. A legjellemzőbb tényezők a következőkben foglalhatók össze.
Az egyik legerősebb motiváció a függetlenség iránti vágy. Ez egy csodálatos érzés tud lenni… A vállalkozónak nincsenek főnökei, szabadon megvalósíthatja az elképzeléseit, senki nem szól bele a dolgaiba. Minden döntését önállóan hozza meg. Ez így valóban fantasztikus(nak tünik). Az „apróbetűs részben” meg ott van, hogy vállalja döntéseinek összes következményét legyen szó akár erkölcsi, akár anyagi, akár jogi következményekről.
Hasonlóan erős motiváció lehet az önmegvalósítás, egy szakmai elképzelés megvalósítása. A klasszikus álomépítő vállalkozók rendkívül komoly teljesítményt képesek leadni ötleteik vállalkozási formában történő megvalósítására. Nem véletlen, hogy a találmányok, ötletek megvalósítására saját vállalkozást szoktak létrehozni.
Szintén sikeres vállalkozók sokaságát motiválta a lehetőség megragadásának vágya. Az ilyen vállalkozó felfedez egy létező, vagy lappangó igényt, amit felszínre tud hozni, majd erre a keresletre alapozva sikeres üzleti modellt épít ki.
Nyilván nem elhanyagolható motiváció a jövedelemszerzés, hiszen a vállalkozónak „meg is kell élnie valamiből”. A vállalkozó kreatívan kombinálja az erőforrásokat, ezzel hozzáadott értéket teremt. Ha a piac el is ismeri az általa teremtett hozzáadott értéket, akkor ebből bizony akár profit is lehet. A vállalkozói tevékenység akár extra jövedelemmel is kecsegtethet, de ne felejtsük el az általános szabályt: minél magasabb a potenciális jövedelem, annál nagyobb a megszerzésével járó kockázat is.
A fentiekben összefoglaltuk a legfontosabb vállalkozói motivációkat, amelyek ún. lehetőség motiválta vállalkozásokhoz vezethetnek. Természetesen ezek mellett még számos okból lehetnek vállalkozók az emberek, kezdve a családi vállalkozás folytatásától az adózási megfontolásokból „vállalkozóvá váló” magánszemélyeken át egészen a klasszikus kényszervállalkozásokig.
Egy záró gondolat a motivációkról és a döntésekről
A függetlenség iránti vágyból alapított vállalkozások meghatározó hányadába nem engednek be sem szakmai, sem pénzügyi befektetőt – mert „csak beleszólna a dolgokba”. Ez gyakran a növekedés gátja szokott lenni. Az álomépítőknél pedig sűrűn elhangzanak „megcsináljuk, ha belepusztulunk is” típusú mondatok. Itt meg egyszerűen arról van szó, hogy az elképzelés megvalósítása olyan erős motiváció, amely túlkompenzálja akár az üzleti racionalitást is. Látjuk már miért is fontos, hogy tisztában legyünk legalább a saját vállalkozói motivációinkkal…